Martin Šonka Team8 

null

Šonka Obsah

Martin Šonka Team8' Podrobnosti

O Martin Šonka Team8

null

Martin Šonka se narodil 26. března 1978 ve Dvoře Králové nad Labem svým rodičům Josefovi a Jaroslavě jako druhorozený syn. Ve Dvoře Králové nad Labem vyrůstal do svých 2 let, kdy se přestěhoval na jih Čech do Sezimova Ústí. Zde již prožil celé své mládí.

V letech 1984 až 1992 navštěvoval II. ZŠ v Sezimově Ústí. V té době se také začal věnovat sportovní gymnastice a ve volných chvílích leteckému modelářství.

Po základní škole začal studovat Střední průmyslovou školu strojnickou v Táboře. Po úspěšných pokusech v roce 1996 složil maturitní zkoušku. Již před koncem absolvování střední školy se zajímal o vše, co létá. Rád si prohlížel knihy o letectví, a také rád naslouchal nadšenému vyprávění svého otce o letadlech. V 17 letech Martin vysypal pokladničku a za našetřených 500,-Kč se poprvé proletěl v motorovém kluzáku Vivat nad Táborem. Tak začala láska na celý život. Již po přistání chtěl začít s výcvikem v aeroklubu Tábor, ale protože teoretická příprava přes celou zimu se mu zdála příliš dlouhá, začal alespoň se seskoky s padákem. Přes zimu se věnoval teoretickému výcviku a již následující léto sám létal na kluzácích. O dva roky později začal létat i na motorových letounech.

Po střední škole byl Martin rozhodnut plně se věnovat létání, a tak skloubit práci i koníček v jedno. Martin nastoupil v roce 1997 na Vojenskou akademii obor pilot bojového letounu do Brna, kde v roce 2001 složil bakalářskou zkoušku a byl zase o jeden krůček blíže ke svému snu o létání. V letech 2001 až 2005 studuje univerzitu v Pardubicích obor Management, marketing a logistika v dopravě. V tomto samém období začíná se závoděním. V roce 2001 létá akrobacii na kluzácích a v roce 2003 začíná i s akrobacií na motorových letounech. V roce 2004 se hlásí první úspěchy, mistr republiky na kluzácích i na motorových letounech. Po těchto událostech přišla nabídka – stát se členem českého reprezentačního týmu. Tehdy ještě Martin ani netušil, že tyto jeho drobné kroky ho dovedou až před bránu Red Bull Air Race.

Od roku 2000 do roku 2002 je pilotem na Školní základně v Pardubicích, jeden rok létá na Z-142 a druhý na L-29 Delfín. Poté následují 4 roky na 32./22. Základně letectva v Náměšti nad Oslavou se strojem L-39 Albatros a od roku 2006 dodnes 21. Základna taktického letectva v Čáslavi. Zde pilotuje letoun L-159 Alca a v roce 2009 se stává display pilotem téhož letounu. Celkový nálet v armádě dnes Martin počítá na cca 1000 hodin. Několikrát se zúčastnil mistrovství republiky v leteckém pětiboji (plavání, střelba, šerm, běh, basketbal) a dvakrát se mistrovství světa a několika dalších mezinárodních závodů.

V roce 2007 se poprvé setkává s lidmi od Red Bull Air Race a začíná jeho vlastní boj, který končí v říjnu 2009 získáním Superlicence a v prosinci téhož roku přijetím mezi členy elitní skupiny 15 top pilotů světa.

Píše se rok 2010 a Martin Šonka, obyčejný kluk z malého města na jihu Čech, který si v 17 splnil svůj první sen, proletět se, se připravuje na svou první světovou sérii Red Bull Air Race.